Lämna bekymren hemma när du ska resa runt i en hyrbil och boka '
Återbetalning av självrisken med Super Cover' i förväg med Auto Europe.
Super Cover skyddar så gott som hela din hyrbil
Super Cover är en produkt som täcker så gott som hela bilen i händelse av skada, till skillnad från de flesta försäkringar som erbjuds på plats som oftast endast täcker skador på karossen (med få undantag för vissa leverantörer). Det innebär att skador på fönster, däck, backspeglar, tak, underrede med mera är undantagna från det som de lokala försäkringarna täcker. Uppstår en skada på dessa ställen kan du som kund få betala för hela kalaset själv, trots att du köpte en försäkring på plats. Oftast kan man dock även välja till skydd på fönster och däck med mera på plats mot ytterligare en extra avgift, men varför göra det när du kan
förboka ett skydd hemifrån där allt detta redan ingår och där du ser hela priset på en gång?
Super Cover återbetalar självrisken som debiteras av uthyraren
Super Cover innebär att du kommer att ha
täckning för skador på bilen genom Auto Europe. Om skador uppstår på bilen som täcks utav Auto Europe kommer du
först att bli debiterad för självrisken för dessa skador
av den lokala uthyraren, varpå du sedan kan
kräva pengarna tillbaka utav Auto Europe.Av denna anledning vill uthyraren
reservera självriskbeloppet på ditt kreditkort för att försäkra sig om att de kan debitera maxbeloppet av dig om det skulle behövas. När bilen lämnas tillbaka utan skador (vilket är det normala) släpps det reserverade beloppet tillbaka automatiskt
Då detta är
en tjänst som du köper från Auto Europe, är det inte samma som att köpa en försäkring av uthyraren, då uthyraren tolkar detta som ett skydd från en tredje part.Detta innebär att uthyraren inte är medveten om du har ett extra skydd med oss (eller med någon annan tredjepart som hemförsäkring eller via en bank, till exempel) och kommer i de flesta fall säga att du inte har något skydd och att de kommer att debitera dig för minsta skada på bilen och erbjuda sin egna försäkringar. Om du har vår Super Cover tackar du vänligen men bestämt nej tack till detta, och säger att du redan är skyddad av Auto Europe. Att du blir debiterad för en eventuell skada är precis i sin ordning eftersom du köper en tjänst av Auto Europe där
du får beloppet som debiterats av uthyraren återbetalat av oss om en skada eller stöld skulle uppstå.
Varför du ska välja Super Cover
- Fördelarna är enkla. Vår produkt kommer alltid vara billigare än den som erbjuds på plats vilket är utmärkt, eftersom det absolut vanligaste är att en skada aldrig uppstår. Man ska inte spendera mer pengar än nödvändigt!
- Super Cover täcker så gott som hela bilen med få undantag. Där Super Cover finns tillgängligt är alltid bilens kaross, tak, underrede, glas, hjul, backspeglar, fönsterrutor med mera skyddat av Auto Europe. Dessutom återbetalar vi även uthyrarens administrativa avgift som de tar ut för att hantera ett skadeärende!
- Du kan kontakta oss på ditt eget språk före, under och efter din hyra om du skulle behöva eller önska och du kan alltid komma i kontakt med oss alla dagar i veckan dygnet runt och du behöver inte vara orolig för att dina frågor inte komma att bli besvarade eller ignoreras. Auto Europe har en flerspråkig kundtjänstavdelning som enbart arbetar med att medla mellan våra kunder och uthyrare och som kan få fram skaderapporter, slutfakturor med mera i efterhand.
Kontakta Auto Europe direkt om du får en skada
Det är mycket att hålla reda på om man är med om en olycka eller om bilen blir stulen. Stressen kan lätta tränga sig på och man glömmer viktiga moment. Det
viktigaste du behöver komma ihåg är att
kontakta Auto Europe inom 24 timmar från det att en skada eller stöld har inträffat. Vi ger dig alla instruktioner du behöver för att garantera att processen går rätt till.Generellt behöver du kontakta uthyraren inom 24 timmar från det att olyckan inträffat, kontakta polisen och begära en polisrapport, fylla i en skaderapport när du lämnar tillbaka bilen samt behålla kvitton och annan dokumentation som du bifogar med din
ansökan om återbetalning av självrisken som du skickar till oss på Auto Europe inom 90 dagar från olyckstillfället. Givetvis är inte ansökan giltig om det visar sig att skadan uppkommit på grund av vårdslöst beteende eller om föraren varit påverkad av narkotika, droger eller liknande. Självklarheter kan tyckas men ska ändå nämnas, vän av ordningen.
Så, vad behöver jag då ha med mig när jag ska hyra bil?
Du behöver:
- 1. Identifikation
Uthyrningsföretaget måste kunna bekräfta din identitet och säkerställa att du är gammal nog att hyra bil. Samma gäller för extra förare.
Ett giltigt körkort utfärdat i ditt hemland. Oavsett ålder måste du ha haft ditt körkort i minst ett eller två år.
Utan ett giltigt kreditkort med tillräcklig kreditgräns kan du nekas att hämta ut din bil. Kortet måste också vara utfärdat i ditt eget namn. Kreditkortet behövs då uthyrningsföretaget kommer att blockera en pantsumma på ditt kreditkort för att försäkra sig om att du kan täcka oförutsedda utgifter om de skulle uppstå. Vanliga belopp som blockeras är självriskbeloppet för skada eller stöld, plus värdet för en bränsletank samt lokal moms.
Om du förbokar din hyrbil online behöver du skriva ut och ta med dig den hyresvoucher du får från Auto Europe när du gör bokningen och visa upp den vid uthämtningstillfället.Klicka
här för att komma till vår bokningsmaskin där du kan se tillgängliga bilar, jämföra priser, uthyrningsbolag och villkor. Om du funderar på något kan du alltid ringa till oss på +46 10 888 66 52 alla dagar i veckan eller dra iväg ett epostmeddelande till vår
reservationsavdelning. Oftast får du svar redan samma dag.– Ditt Auto Europe team
Sugen på att förkovra dig ytterligare i försäkringar och hyrbilar? Läs hela vår guide
härSka du åka skidor i Alpern i år eller nästa sport- eller påsklov?
Läs mer om vilka destinationer som inte erbjuder vinterdäck.Sällskapsdjur i hyrbilen? Jodå - det går! Läs våra tips
här.