Auto Europe

  • SVERIGE
  • Ring våra hyrbilsexperter
    Hyrbilar världen över
    Alamo Rental Car
    Avis Car Rental
    Budget Rental Car
    Dollar Car Rental
    Europcar
    Hertz
    National Car Rental
    Sixt Rent a Car
    Hyrbilar världen över

    Bloggsökning


    Kategorier

    Söker bland blogginläggen.......

    Hyrbilar och försäkringar: Förstå hyrbilbranschens fackspråk

    Återkommande läsare av denna blogg vet säkert vid det här laget att vi på Auto Europe anstränger oss för att göra din bilhyra på vår hemsida så enkel som möjligt och att det ska vara lätt att förstå vad du bokar. Trots detta finns det fortfarande delar av våra hyresvillkor som får några att klia sig i sina huvuden och fundera över vad de har betalat för, vilka skydd som är inkluderat i priset, hur de fungerar, vad en självrisk är och vad en deposition innebär.Om du läser sammanställningen nedan från början till slut kommer dock alla dina frågor angående detta garanterat att bli besvarade:

    Alltid inkluderat i våra hyrbilspriser - Priser med baspaket

    Ansvarsskydd - LiabilityAnsvarsskyddet fungerar på liknande sätt som den trafikförsäkring du har på din egen bil, och skyddar dig mot anspråk från tredje part upp till en övre gräns för skador på personer och egendom utanför fordonet i samband med en olycka medan du kört hyrbilen.Vänligen notera att du alltid måste kontakta den lokala polisen, oss på Auto Europe och den lokala hyrbilsleverantören om du råkad ut för en olycka.Vagnskadeskydd – Collission Damage Waiver – CDWGenom vagnskadeskyddet begränsas kostnaden för uppkomna vagnskador i samband med din hyra till ett självriskbelopp. Hyrbilsföretagets försäkringar täcker sedan resten av skadebeloppet, om kostnaden för vagnskadan överstiger självriskbeloppet.Vänligen notera att om skador skulle uppstå på delar av bilen som inte omfattas av vagnskadeskyddet eller om skador uppkommit på grund av uppsåt eller vårdslöshet gäller inte begränsningen av kostnaden till självriskbeloppet.Stöldskydd - Theft Protection - TPÄven vid stöld av hyrbilen i samband med din hyra begränsas kostnaden till ett självriskbelopp. Hyrbilsföretagets försäkringar täcker sedan resten av skadebeloppet, om kostnaden för stölden överstiger självriskbeloppet.

    Självrisk och självriskbelopp - vad är en självrisk när vi pratar om hyrbilar?

    Självrisk är det belopp som du som kund måste betala själv ur egen ficka för stöld eller skador på bilen som skett under din hyra .Det belopp som hyrbilsföretaget vanligtvis debiterar för skada eller stöld på bilen omfattas av vagnskadeskyddet och stöldskyddet och brukar vara begränsat till självriskbeloppet.Självrisk har inte något bestämt belopp utan kan variera beroende på land, leverantör och bilstorlek. Till exempel, självriskbeloppet för en hyrbil i Malaga i miniklass kan variera från € 650 till € 1200, beroende på leverantör. I samband med när du väljer din bil och genomför din bokning framgår dock varje självriskbelopp tydligt på både bokningssidan och i hyresvillkoren.

    Deposition och kreditkort - hur det hänger ihop med självrisken

    För att hyrbilsföretagen ska våga lämna ut bilen till just dig vill de vara säkra på att du kan betala hela självriskbeloppet i händelse av skada eller stöld. Av denna anledning måste du som kund ha med dig ett kreditkort utfärdat i ditt eget namn.På kreditkortet måste hela självriskbeloppet för den bil du vill hyra vara tillgängligt, då självriskbeloppet kommer att frysas på ditt kreditkort under hela hyresperioden. Namnet på kreditkortet måste matcha namnet på ditt körkort, ditt pass och din bokningsvoucher.Förutom självriskbeloppet för bilen brukar också värdet för en tank bensin och eventuell lokal moms blockeras. Ibland blockeras även värdet på extra utrustning som GPS eller barnstolar.När du lämnar tillbaka bilen och ingenting har hänt, vilket är det normala, släpps hela det frysta självriskbeloppet tillbaka automatiskt.Debetkort, eller betalkort, accepteras i regel inte av våra leverantörer, eftersom endast kreditkort har förmågan att frysa och släppa tillbaka självriskbelopp på kreditkortet utan att beloppet blir draget och utan administrativ hantering. Se därför till att kontrollera i förväg med din bank att du har ett kreditkort och att kortet inte är låst för användning i det land du ska besöka. För mer exakt information kan du alltid kontakta oss på +46 10 888 66 52 och få reda på vilka belopp som kommer att blockeras på ditt kreditkort i just ditt specifika fall.

    Du kan välja till utökat skydd med Auto Europe

    Priser med Återbetalning av självriskÅterbetalning av självrisk innebär att om du blir debiterad för en skada kan du få tillbaka det belopp du har betalat i självrisk till hyrbilsföretaget i efterhand från oss på Auto Europe, upp till det maximala självriskbeloppet.Detta tillägg innebär att du lämnar en deposition vid upphämtningen av bilen som vanligt, motsvarande det maximala självriskbeloppet. Om du under hyran blir debiterad för en skada har du självrisken skyddad med Auto Europe genom att du betalar självrisken på plats, sparar kvittot från debiteringen, fyller i och skickar in en skaderapport, polisrapport och en ansökan om återbetalning av självrisk till Auto Europe i efterhand. Dessa dokument måste ha kommit in till oss senast 90 dagar efter att olyckan har inträffat för att ansökan ska vara giltig.Det som kan återbetalas med detta skydd är självriskbeloppet för skador som täcks av Vagnskadeskyddet (CDW) och stöldskyddet (TP) men inte utgifter för skador som inte täcks av Vagnskadeskyddet (CDW) och stöldskyddet (TP).Det kan det hända att vår leverantör kommer att försöka sälja extra försäkringar på plats när du ska hämta ut bilen. De gör detta eftersom de inte kan se att du har extra skydd med oss redan, utan tolkar det som att du har en bil med självrisken oskyddad.Skulle frågan ställas om du vill köpa till extra försäkringar när du redan har köpt utökat skydd med oss i förväg, förklarar du att du redan har skydd med oss. Skulle du bli tveksam kan du alltid ringa till oss och fråga vår personal vad som gäller, innan du skriver under hyreskontraktet eller köper till extra försäkringar på plats. Direktnumret till vår växel från utlandet är +46 10 888 66 52Priser med Återbetalning av självrisk med Super CoverSuper Cover fungerar på samma sätt som Återbetalning av självrisk, men utökar det skydd du har till att omfatta återbetalning av självrisken upp till maximala självriskbeloppet även för skador på bland annat hjul, glas, tak och underrede, förutom det som omfattas av vagnskadeskyddet och stöldskyddet.Priser utan självriskPriser utan självrisk innebär att du inte behöver betala någon självrisk alls om skadan omfattas av vagnskadeskyddet och stöldskyddet. Detta är leverantörens självriskskydd som ingår i våra priser. En deposition kan ändå behöva lämnas till hyrbilsföretaget, så att de är försäkrade om att du har råd att betala skador på bilen som inte omfattas av vagnskadeskyddet och stöldskyddet.Priser utan självrisk med Super CoverSuper Cover på priser utan självrisk innebär att skador på bilen som inte omfattas av vagnskadeskyddet och stöldskyddet som hjul, glas, tak och underrede kan återbetalas av Auto Europe i efterhand.Det vill säga: ingen självrisk på skador som omfattas av vagnskadeskyddet och stöldskyddet med leverantören men möjlig Återbetalning av självrisken i efterhand med oss på Auto Europe på skador som inte omfattas av vagnskadeskyddet och stöldskyddet, som till exempel hjul, glas, tak och underrede.Ansökan om återbetalning av självrisken för skador som omfattas av Super Cover har samma tillvägagångssätt som när du ansöker om Återbetalning av självrisken.

    Försäkringar direkt med hyrbilsföretaget

    Utöver detta kan möjligheten finnas att eliminera självrisken genom att köpa extra försäkringar på plats vid upphämtning, så att du t.ex. slipper frysa depositionen på ditt kreditkort. Dessa försäkringar kan vara ett bra val för den som inte vill ha självriskbeloppet fryst på sitt kreditkort under sin semester. Vi rekommenderar dock att du väljer ditt önskade skydd direkt med oss på Auto Europe i samband med din reservation, då de lokala försäkringarna ofta är dyrare och inte ger ett lika omfattade skydd som det vi erbjuder.Skulle olyckan vara framme måste ni oavsett vilket skydd ni har ringa till oss och till vår hyrbilsleverantör samt den lokala polisen inom 24 timmar från det att olyckan har inträffat, eller skadan upptäckts, och rapportera händelsen. Alla telefonnummer du behöver står på första sidan av Auto Europes bokningsvoucher. För skador som uppkommit på grund uppsåt eller vårdslöshet utgår ingen återbetalning. Mer detaljerad information om detta och om vad som ingår och vad som är undantaget i skydden hittar du alltid i våra hyresvillkor, som du alltid måste läsa innan du accepterar villkoren och genomför bokningen.Du kan läsa mer här under 'Frågor och svar vid bokning', om du söker mer information angående våra hyror. Är det något annat du funderar på eller om något kanske är oklart kan du alltid ringa vår svensktalande personal på +46 10 888 66 52. För att komma vidare till vår bokningsmotor klickar du här

    Bloggsökning


    Kategorier