Auto Europe strävar efter att ge alla våra kunder exceptionell kundservice vid varje steg. Att göra din biluthyrning så stressfri som möjligt och ge dig lugn och ro är viktigt för oss och en sak som vi strävar efter att uppnå på daglig basis. Vårt engagemang för att ge dig relevant information är det som gör att våra kunder återkommer till oss gång på gång. Vi är alltid här för att hjälpa till från bokningsprocessen till hämtning och återlämning för att reda ut eventuella problem.
För din bekvämlighet är vår FAQ-sida en samling av de vanligaste frågorna. Välj bara ditt ämne för att få reda på mer. Även om många av dina frågor kan besvaras här, tveka inte att kontakta oss sju dagar i veckan om du behöver ytterligare förtydliganden eller inte kan hitta svar på din fråga.
Våra bokningsagenter är tillgängliga för att hjälpa dig hitta det bästa biluthyrnings erbjudandet för din resa. Vi erbjuder inte bara den bästa prisgarantin, vi erbjuder också exceptionella erbjudanden. Varför inte låta en av våra bokningsagenter boka din hyrbil genom att låta oss veta vad dina krav, behov och förväntningar är så kommer vi informera om vad dina bästa alternativ är.
Auto Europe förmedlar hyrbilar från flera olika biluthyrningsföretag. Vi förhandlar oss till de lägsta priserna och de bästa erbjudandena hos både lokala uthyrare och hos stora bolag som Hertz, Avis och Europcar. Auto Europe är ett självständigt företag och arbetar inte för en särskild uthyrningsfirma. Namnet på och information om den biluthyraren du hamnar hos när du bokar hyrbil genom oss finns på din voucher.
Auto Europe tar ingen avbokningsavgift när avbokningen meddelas till Auto Europe minst 48 timmar innan angivet upphämtningsdatum. Auto Europe tar inga avgifter om man behöver göra ändringar i sin bokning och dessa sker minst 48 timmar innan angivet upphämtningsdatum, dock kommer man behöva betala mellanskillnaden om priset har ändrats från det att man först bokade – du betalar priset som är tillgängligt vid den tidpunkten du ändrar. Återbetalning är inte möjligt om avbokningen sker mindre än 48 timmar innan hyrans startdatum och tid, eller för avbokningar som sker efter angivet upphämtningsdatum. Auto Europe ger inga pengar tillbaka om kunden anländer till upphämtningsdisken utan ett giltigt körkort. Auto Europe ger inte pengarna tillbaka om kunden har ett kreditkort som inte accepteras eller ett kreditkort som inte har tillräckligt mycket kredit för att kunna lämna depositionen. Auto Europe ger inte pengarna tillbaka för oanvända dagar oavsett om det beror på att kunden inte anländer till upphämtningen, kunden anländer till upphämtningen mer än 2 timmar sent utan att meddela Auto Europe eller för att kunden återlämnar fordonet tidigare än planerat.
Ja, du kan ringa oss på: +46 10 888 66 52 eller 0046 105 517 039 (från mobil).
Hos Auto Europe kan du betala med American Express, Mastercard och Visa.
Då Auto Europe agerar som direktagent och endast förmedlar biluthyrningen kan vi inte utfärda en slutfaktura med moms. Om du behöver en slutfaktura med momsen redovisad rekommenderar vi att du kontaktar uthyrningsbolaget som du hämtade ut bilen från.
Som förare måste du kunna visa upp ett kreditkort i ditt namn på plats hos uthyraren. Uthyraren kommer att reservera ett visst belopp på ditt kreditkort under den period du har bilen. Kreditkortet måste ha tillräcklig täckning för att täcka pantbeloppet. Panten är vanligtvis självriskbeloppet + moms + bränsle. Om du inte har ett kreditkort med tillräcklig kreditgräns kan du inte hyra bil hos de uthyrare vi samarbetar med.
Vänligen uppmärksamma att uthyrningsfirman kan debitera ditt kreditkort utan att de meddelar dig om detta. Vanliga efterkostnader är: kostnad för bränsle om bilen lämnats tillbaka med mindre bränsle än vad som krävs, försenad återlämning, böter för trafikförseelser, administrativa kostnader eller skador man hittat på fordonet. Om du inte vet varför uthyrningsfirman debiterat ditt kreditkort eller om du tycker att du blivit orättvist behandlad kontakta Auto Europes kundtjänst på telefon: +46 10 888 66 52 eller 0046 105 517 039 (från mobil) eller fyll i vårt kundtjänstformulär online.
Om den lokala uthyraren skulle kräva dig på en självrisk efter en skada av hyrbilen betalar vi tillbaka den självrisk du har betalat lokalt förutsatt att vi får följande dokument: kontoutdrag, polisrapport och skaderapport. Det som återbetalas är självriskbeloppet och inte utgifter för skador som inte täcks av självriskbeloppet. Om skador uppkommit på grund av att föraren varit vårdslös utgår ingen återbetalning. Vänligen klicka här för mer information eller läs våra hyresvillkor.
När du bokar bil genom en förmedlare tillhandahålls försäkring av den lokala uthyrningsfirman. Auto Europe ger dig dock information om viktiga regler och villkor på din voucher.
Vårat bokningskontor är öppet måndag till söndag. Ring oss på +46 10 888 66 52 eller 0046 105 517 039 (från mobil) eller boka online.
Vissa speciella tjänster samt sistaminuten-beställningar är på efterfrågan (request) och det betyder att bokningen måste bekräftas manuellt av en av våra medarbetare. Du kommer meddelas ifall det fordon du valt är på efterfrågan.
De flesta beställningar bekräftas inom ett par minuter efter erlagd betalning. Om du gör en sistaminuten-beställning (upphämtning inom 48 h) rekommenderar vi dig att kontakta oss på+46 10 888 66 52 eller 0046 105 517 039 (från mobil).
Våra hyrbilspriser är baserade på en dygnshyra (24 h), dvs. om du beställer och hämtar upp en hyrbil kl. 14:00 måste du återlämna fordonet senast kl. 14:00 nästkommande dag. Om du återlämnar fordonet sent kan du komma att bli debiterad för en extra dag.
När du bokar en bil på en flygplats är det viktigt att du anger flygbolaget, ditt flightnummer och din ankomsttid, eftersom denna information ofta är ett krav för att bilen ska kunna bekräftas. Om ditt flyg dessutom skulle bli försenat/inställt, vilket leder till begränsningar vid tidpunkten för upphämtning, kommer detta att hjälpa dig med eventuella utläggsanspråk mot flygbolaget.
Observera att om ditt flyg skulle bli försenat/inställt bör du fortfarande kontakta Auto Europe och informera oss om förseningen, så att vi kan kontakta biluthyrningsföretaget å dina vägnar och göra vårt bästa för att hjälpa dig att lösa saker och ting. Annars kan biluthyrningsföretaget inte hålla fordonet reserverat utanför den ursprungligen överenskomna hämtningstiden. För assistans utanför våra normala öppningstider, använd telefonnumret som anges i avsnittet "Hjälp utanför normala öppettider" som hittas på din voucher.
Denna term används mest på flygplatser och tågstationer och betyder att du inte ankommer med flyg eller tåg utan på annat sätt.
Ja, du kan göra en beställning för en annan person på vår hemsida. Personen som hämtar upp fordonet måste dock kunna uppvisa ett kreditkort utställt i sitt namn.
Ja, det är viktigt att du skriver ut en kopia av din voucher och tar med den. På Auto Europes voucher finns specifik information rörande din bilhyra, pris samt andra viktiga detaljer. Din voucher skickas via email efter genomförd betalning. Om du vill ha en kopia faxad meddela oss vid bokningen. Vid hyresdisken sammanställs ett hyreskontrakt. Vänligen läs noga igenom detta kontrakt så att du vet vilka eventuellla extra kostnader och service du accepterar. Auto Europe kan inte i efterhand återbetala avgifter för tjänster/saker som du accepterat på hyreskontraktet. Din voucher är dock ingen hyreskontrakt.
Auto Europe accepterar inte flygmil eller kreditkortspoäng. Fråga dock den lokala uthyraren, vid upphämtningen, om de accepterar detta.
Vår voucher kan skickas till dig via email i antingen i PDF eller i html-format. Vi kan också faxa din voucher om du önskar. Här kan du söka upp din voucher, där du kan se en utskriftsvänlig voucher.
Vi på Auto Europe garanterar dig marknadens bästa pris. Om du skulle hitta ett billigare pris från ett annat företag med ett fordon i samma kategori eller högre, samma villkor, upphämtnings- och återlämningsplats samt avgifter så kommer vi gladeligen att slå det priset. Vänligen fyll i vårt formulär för prisgaranti om du hittat ett billigare pris med någon av våra konkurrenter.
Dina personuppgifter hanteras med största diskretion. Vi kommer endast att använda informationen för att kontakta dig angående din förfrågan och/eller bokning hos oss. Auto Europe lämnar inte dina personuppgifter vidare till tredje part.
Kontroll över din information
Du kan när som helst, be om att få se den information vi har på dig och be oss om att göra ändringar eller ta bort denna information. Kontakta oss då på data-protection@autoeurope.de eller skicka oss en skriftlig begäran till följande adress:
Auto Europe Deutschland GmbH
Landbergerstrasse 155
80687 München
Tyskland
Vår hemsida använder sig i vissa fall av cookies för att förbättra servicen. Men, vi sparar aldrig några personuppgifter eller kreditkortsdetaljer i dessa. De innehåller ett sessions-id-nummer och annan grundläggande information om ditt besök (t.ex. vilket land du väljer när du kommer till hemsidan). Du kan rensa dina cookies i din webbläsare. Detta kommer ta bort Auto Europes cookies från din internetbrowser. Om du inte ännu har skickat in din förfrågan till oss, vänligen gör detta innan du rensar cookies, annars riskerar du att viktig information inte sparas.
Auto Europe är en hyrbilsförmedlare och har därför inga uthyrningsdiskar eller stationer på destinationerna. Namnet på den uthyrare vi har anordnat din bilhyra med kommer att vara väl synligt både vid bokning online och på din voucher.
Vid upphämtningen måste du visa upp din voucher från Auto Europe tillsammans med ditt körkort, pass och kreditkort.
Hyresperioden är baserad på 24 h dygn och startar med den exakta tid som noteras på hyreskontraktet vid upphämtning.
Vid upphämtningen måste du lämna en säkerhetspant som skall täcka alla extra avgifter, bränslepant (beroende på val av bränslepolicy) samt självrisken. Vanligen reserveras en summa på ditt kreditkort som sedan åter släpps igen efter det att du återlämnat din hyrbil i oskadat och tankat skick.
Både Auto Europe och den lokala uthyraren kan endast bekräfta en viss fordonskategori och aldrig en viss modell eller ett visst bilmärke. Biluthyrarna erbjuder bilar av många olika modeller och märken inom samma bilkategori. Bilen ska ha samma standard och funktioner som exempelmodellen du valde vid bokning.
Generellt sett använder sig biluthyrarna av 4 olika bränslepolicies: Full till full: vilket betyder att du hämtar upp din hyrbil fulltankad och du återlämnar hyrbilen fulltankad. Då bränsle saknas kommer du bli debiterad för detta. Full till tom A: betyder att du kan välja att förbetala den första bränsletanken vid upphämtning (priset bestäms av uthyraren) och återlämna utan att tanka upp igen (outnyttjat bränsle återbetalas inte).Full till tom B: betyder att du förbetalar den första bränsletanken vid upphämtning (priset bestäms av uthyraren) och återlämnar utan att tanka upp igen (outnyttjat bränsle återbetalas inte).Halv till halv: betyder att du återlämnar hyrbilen med samma mängd bränsle som vid upphämtningen. Outnyttjat bränsle återbetalas ej. Läs på ditt hyreskontrakt vilken policy som gäller för din hyra.
Om du behöver babyskydd, bilbarnstol, takräcke/skidräcke eller GPS bör du efterfråga detta vid bokningen. All extrautrustning måste efterfrågas och bekräftas av den lokala uthyraren. Betalning av extrautrustning sker vid upphämtningen.
Alla fordon har en tredjepartsförsäkring med ett försäkringstak enligt lokala föreskrifter. Alla fordon har även vagnskadeförsäkring och stöldskydd normalt sett med en självrisk, i händelse av skada eller stöld av det hyrda fordonet.
Vi upphämtningen kommer den lokala uthyraren ibland att erbjuda dig självriskreducering eller självriskeliminering (för att sänka eller ta bort självriskbeloppet), personförsäkring eller övriga försäkringar. Det är upp till dig att avgöra om du vill teckna extra försäkringar lokalt.
Mot en extra avgift kan du, vid bokningstillfället, begära att få din hyrbil levererad eller upphämtad. Hyrbilar kan endast levereras till och upphämtas från hotell och ej privat adress.
Om du inte har ett körkort utfärdat med latinska bokstäver och/eller om du reser utanför Europa är ett internationellt körkort (utöver det nationella) att rekommendera. På vissa destinationer och med vissa av våra hyrbilspartners är ett internationellt körkort obligatoriskt. Vänligen kontrollera våra hyresvillkor vid bokningstillfället.
Alla extra förare måste registreras på hyreskontraktet vid upphämtningen. De måste fysiskt vara närvarande vid upphämtningen och visa upp sina körkort och pass. De flesta uthyrare debiterar en daglig avgift för extra förare. Vänligen läs våra hyresvillkor för uppgifter om vilken avgift som tillkommer eller om detta är inkluderat.
Ja, biluthyrare tillämpar en minimumålder för bilhyra. Detta gäller både huvudförare och eventuella extra förare. Ålderskraven kan skifta beroende på land, uthyrare och fordonskategori. I de flesta fall tillkommer en extra avgift för unga förare (inom ett visst åldersspann).
Om du önskar ta din hyrbil utanför landet vänligen efterfråga detta vid bokningen. Vissa uthyrare tillåter inte att man kör fordonet utanför landet, vissa debiterar en extra avgift och andra tillåter det utan extra kostnader. Om det är tillåtet eller inte är avhängigt av vilket land/område du vill köra in i och vilken fordonskategori du valt.
Vid bokning kan du be vår personal att kontrollera om stationen har en sk. drop box där du kan återlämna bilnycklarna när kontoret är stängt. Om du önskar denna tjänst meddela personalen vid upphämtningen om detta så de kan förklara hur det fungerar. Vänligen uppmärksamma att du då är ansvarig för hyrbilen ända fram tills dess att kontoret åter öppnar och personalen kontrollerat din hyrbil.
Ja, om du upplever problem under din hyra och vill framföra detta till vår kundtjänst skall du göra detta senast 90 dagar efter avslutad hyra. För att kontakta vår kundtjänst kan du fylla i följande formulär eller emaila oss på secs@autoeurope.de.
Vid ändring eller avbokning av specialbilsbokningar tillkommer inga avgifter om ändringen eller avbokningen görs senast 3 dagar innan bokad upphämtning. Alla ändringar och avbokningar måste göras genom Auto Europe och inte genom våra samarbetspartners.
Ja, du kan nå oss på +46 10 888 66 52 eller 0046 105 517 039 (från mobil).
På grund av specialbilarnas extra höga värde krävs 2 kreditkort. Auto Europe accepterar Mastercard och Visa.
Ankommande till flygplatser eller andra offentliga platser kommer bli uppmötta av en person med en handhållen skylt. Fordonen kan också levereras och upphämtas vid hotell och andra platser.
En voucher med alla detaljer kommer skickas till dig. Om du bokar via telefonen kommer vouchern att emailas eller faxas till dig så snart vi tagit emot din betalning. Om du bokar online kommer vouchern att skickas via email direkt efter genomförd betalning. I andra fall kommer en voucher skickas via email nästa arbetsdag.
Vid hyra av specialfordon ser vi helst att du bokar minst 24 h innan upphämtning.