Auto Europe

  • SVERIGE
  • Ring våra hyrbilsexperter

    UTAN SJÄLVRISK FÖR HYRBILAR FÖRKLARAD MED AUTO EUROPE

    Hyrbilar världen över
    Alamo Rental Car
    Avis Car Rental
    Budget Rental Car
    Dollar Car Rental
    Europcar
    Hertz
    National Car Rental
    Sixt Rent a Car
    Hyrbilar världen över
    <

    Vad menas med Utan Självrisk när jag bokar hyrbil?

    Självrisk syftar på den summan du måste betala om din bil skadas eller blir stulen under hyresperioden. Summan för självrisken är en fast procent av den förväntade kostnaden av skadan. Du kan se vad självriskbeloppet för en specifik hyrbil är redan under bokningsprocessen, detta i hyrbilens villkor. Beloppet kan skilja sig mellan olika fordon och bestäms utifrån bilkategori och den lokala leverantörens policy och villkor.

    Om du helt vill eliminera detta belopp erbjuder vi på Auto Europe dig möjligheten att köpa ett hyrbilsskydd Utan Självrisk under bokningen. Lokala leverantörer erbjuder också detta skydd, men genom att boka det direkt via oss redan under bokningsprocessen kommer upphämtningen gå snabbare. Det är viktigt att vara medveten om att skyddet Utan Självrisk täcker vissa typer av skador och att delar som hjul, tak, undersida, glas och däck kanske inte ingår. Om någon av delarna som inte ingår skadas under din hyresperiod kommer du fortfarande bli betalningsskyldig och debiteras för detta.

    Hur fungerar Utan Självrisk för hyrbilar i USA?

    När du hyr bil i USA via Auto Europe tillkommer oftast Utan Självrisk med alla bilar. Via de flesta leverantörerna ingår också ett utökat skydd som täcker skador på hjul, glas, undersida och fordonets tak. Om du händelsevis väljer Avis eller Budget som din leverantör täcker det grundläggande skyddet Utan Självrisk kostnaden för skador på bilens kaross samt om den blir stulen, dessutom återbetalas självrisken för glas och hjul. Det är viktigt att du läser igenom villkoren på den hyrbil du valt noga eftersom villkoren kan variera mellan olika leverantörer och bilkategorier. Om du vill resa helt utan att oroa dig erbjuder Auto Europe också ett specifikt skydd för kunder som ska hyra bil i USA. Det skyddet kallas Utan Självrisk med Super Breakdown Cover och utöver alla fördelar som nämns ovan med skyddet Utan Självrisk inkluderar det också:

    • Kreditkortsavgifter upp till €150
    • Administrationsavgifter upp till €150
    • Immobiliseringsavgift
    • Oanvända hyrdagar på grund av medicinska skäll, olycka eller fordonsskada
    • Skador på bilens undersida, tak, hjul, glas och däck
    • Skador på extra utrustnings som till exempel GPS, bilbarnsstol osv.

    Om du behöver göra anspråk efter någonting har hänt måste du betala hyrbilsleverantören först, och sedan ansöka om återbetalning av Auto Europe. Det är viktigt att du i din ansökan skickar med alla efterfrågade dokument för att få tillbaka dina pengar så snabbt som möjligt.

    Vad ska du göra om du är med om en olycka eller om ditt fordon blir stulet?

    Vad ska du göra vid en olycka eller stöld?Om det oväntade händer och du är med om en traffikolycka, ditt fordon blir stulet eller du upptäcker skador på bilen som inte var där vid upphämtningen - få inte panik och behåll lugnet. Auto Europe finns alltid här för att hjälpa och assistera dig på bästa sätt. Det är viktigt att du vid en olycka, skada eller stöld gör det följande:

    • Kontaktar Polisen:
      Det är extremt viktigt att du fyller i en polisrapport oavsett hur liten skadan är. Blir bilen stulen eller en tredje part är involverad i olyckan är det obligatoriskt att fylla i en polisrapport där alla involverade parters information finns med.
    • Kontaktar din hyrbilsleverantör:
      Det är viktigt att du kontaktar din hyrbilsleverantör inom 24 timmar av olyckan eller stölden. Kontaktuppgifter till din hyrbilsleverantör finns på din voucher och ditt hyreskontrakt.
    • Filma och ta kort:
      Om det går, filma och ta gärna bilder som ytterligare bevis.
    • Fyll i en olycksrapport hos din hyrbilsleverantör:
      I samband med återlämningen av hyrbilen ska du fylla i en olycksrapport hos den lokala hyrbilsleverantören. Se till att både du och leverantören har signerat rapporten.

    Vad gör jag om den lokala leverantören insisterar att jag ska köper ytterligare försäkring?

    En av arbetsuppgifterna för den lokala leverantörens personal är att sälja extra utrustning och tjänster, till exempel erbjuds ofta extra skydd och försäkringar vid upphämtning av din hyrbil. I allmänhet är dessa försäkringar alltid valfria om inget annat nämns. Om du ankommer för att hämta upp ditt hyrda fordon och erbjuds skydd som är avsedd att täcka självrisken, behöver du med störst sannolikhet inte köpa till det eftersom du redan köpt till täckning av självrisken via Auto Europe.

    Du kan bli erbjuden att köpa till extra försäkring eller skydd som täcker specifika delar av bilen som den basförsäkring erbjuden av leverantören via Auto Europe inte täcker. Om du vill köpa till detta extra skydd lokalt är helt valfritt, och det är upp till dig om du vill göra det eller inte. Auto Europe erbjuder dock ett Super Cover skydd som i princip täcker dessa delar av fordonet, därför rekommenderar vi starkt att köpa till detta redan under bokningsprocessen.

    Om du har några ytterligare frågor eller funderingar kring Auto Europes Utan Självrisk eller Återbetalning av Självrisken med Super Cover, kontakta gärna en av våra hyrbilsexperter på +46 10 888 66 52. Våra produkter och skydd är till för att du ska slippa oroa dig och kunna njuta fullt ut av din resa och hyrbilsupplevelse.