Olyckor och skador med hyrbil är inte riktigt något folk tycker om att tänka på, speciellt inte när man bara vill ha en avslappnad semester. Ingen väljer direkt att vara med om en bilolycka eller få en punktering, men det händer ändå. Oavsett hur fokuserad man kan vara på att planera sin resa är det mycket viktigt att vara informerad i förväg om vad man ska göra vid en oväntad situation.
För det första, vi fallet av en trafikolycka, måste du tänka snabbt. Det absolut viktigaste att göra först är att se till att alla mår bra. Du ska kolla efter eventuella skador och ta dig själv samt ditt sällskap till säkerhet. Du kan vara i behov av att ringa ambulans, var därför säker på att du har landets nödnummer nedskrivet eller sparat i mobilen någonstans. Förhoppningsvis behöver du inte använda det, men det är bra att ha vid nödsituationer.
När du säkerställt att alla mår bra, ta foton på olycksplatsen med alla inblandande fordon. Dessa bilder kan komma att bli mycket viktiga, då de kan vara bevis vid försäkringsfall.
Vid fall av olycka eller stöld, måste du ringa uthyraren och den lokala polisen inom 24 timmar. Det är självklart bäst att informera uthyraren direkt så att de kan hjälpa dig med vägassistans. Om du märkt en ny skada som inte varit noterad vid upphämtningstillfället, måste du även då kontakta uthyraren.
Ibland när du kommer tillbaka till parkeringen efter en fin promenad runt staden, kan du märka att din bil fått en skrapa eller blivit skadad medan du inte var där. Detta är såklart ingen trevlig upplevelse, men i detta fall måste du som ovan kontakta både den lokala polisen och den lokala uthyraren inom 24 timmar. Om du inte gör det kan anmälan räknas som ogiltig.
En annan sak att tänka på är reparation som behövs vid fall av olycka eller skada. Uthyraren måste ge deras samtycke och godkännande till alla reparationer som görs på bilen.
Om du lagt till ett extra skydd för din biluthyrning, till exempel återbetalning av självrisk med Super Cover hos Auto Europe, kommer du kräva återbetalning av pengarna som används för att betala skadan. För att kunna behandla ditt återbetalningskrav måste Auto Europe ha en olycksrapport som undertecknas av både dig och den lokala biluthyraren före uthyrningens slut. Det är mycket viktigt att komma ihåg att med alla olyckor som inkluderar en tredje part, måste du kontakta den lokala polisen genast och även göra en anmälan.Tänk på att samla in alla data och detaljer om den tredje parten. Glöm inte att omedelbart informera den lokala uthyraren, polisen och Auto Europe.För att kunna kräva återbetalning från Auto Europe behöver du kontakta oss per e-post med ditt vouchernummer i ämnesraden.
All information om olyckor ska fyllas i formuläret för återbetalning av självrisk som du enkelt kan ladda ner från vår hemsida. Förutom det undertecknade formuläret måste du skicka andra dokument för att stödja anmälan.
Att vara fast på vägen på grund av ett punktering är långt ifrån semesterfirares dröm. Om du får punktering under dina resa hittar du vanligtvis reservhjulet i hyrbilen så du kan ändra det själv. För mer allvarliga problem kan du ringa vägassistans eller uthyraren. Auto Europes återbetalning av självrisk täcker dig för punktering, reparationer eller däckersättningskostnader. Vänligen gör ett välgrundat val om vilken typ av täckning som passar dina behov, direkt från leverantören eller från Auto Europe.
Nu när du är välinformerad kan du resa utan oro med Auto Europe! Ha en säker resa!