Om du använt dig av hyrbil mer än en gång förut, vet du säkert: att hitta disken till uthyrningsföretaget är ofta inte den enklaste uppgiften. Även om flera företag har en upphämtningsplats på flygplatsen betyder det inte nödvändigtvis att alla företag finns på samma ställe, eller följer samma tillvägagångssätt när du tar dig till deras disk. Men oroa dig inte, vi är här för att hjälpa till! I det här inlägget har vi förklarat de vanligaste upphämtningsprocedurerna som används av uthyrare på flygplatsen och på andra håll, så att du är förbered till nästa gång, oavsett vad!
Du kan se namnet på din uthyrare, det vill säga det biluthyrningsföretag som tillhandahåller din hyra, när du bokar på vår hemsida och längst upp på din voucher (under 'uthyrare') i informationsrutorna. Det här är företaget vars disk du behöver hitta. Auto Europe är nämligen inte är ett biluthyrningsföretag, utan en förmedlare. Vi har inga egna bilar, utan arbetar med olika företag som erbjuder biluthyrning. Auto Europe har alltså ingen disk!
Många företag har sin disk precis vid flygplatsens terminalbyggnad, vissa har sina diskar mycket nära ankomstterminalen. Följ bara skyltarna för att komma till biluthyrningsområdet. Här hittar du din disk, men du måste naturligtvis ta dig till en separat parkeringsplats där du hittar din hyrbil. Du bör alltid läsa villkoren från vår bokningssida, som också finns på din voucher, även om det står att din uthyrares disk ligger inuti terminalen. Vissa företag kan ha sin disk på ett annat ställe som inte ligger i det huvudsakliga biluthyrningsområdet. På samma sätt kan en disk ligga inom flygplatsområdet, men i en separat byggnad i närheten av terminalbyggnaden. Detta är också mycket vanligt, med de flesta biluthyrningsföretag har sin disk på samma ställe, inte så långt ifrån terminalen.En annan procedur som vissa företag använder är den så kallade 'meet and greet'. Det innebär att det kommer att finnas en företrädare från hyrbilsföretaget som väntar på dig i ankomstområdet, med antingen ditt namn eller företagets namn skrivet på ett skylt. Personen tar dig direkt till bilen, som ligger vid flygplatsen, där du kommer att slutföra hämtningsdokumentationen och kontrollerna. Om din bokning är hos ett företag som använder den här metoden, kommer du inte att besöka en disk alls.
En disk som är off-site innebär vanligtvis att du måste ta någon form av transport för att komma till platsen. Återigen rekommenderar vi att du kontrollerar villkoren på hemsidan och din voucher, eftersom det ofta finns ytterligare detaljer om platsen eller instruktioner om hur du bäst kan komma dit.Företag använder ibland också 'meet and greet' -proceduren här, de möter dig i ankomstområdet och visar dig till rätt buss som tar dig till kontoret. Ofta förväntas du dock läsa instruktionerna på din voucher och hitta till skyttelbussen själv, men du kan också hitta skyltar på flygplatsen som visar dig till rätt busshållplats. Vissa uthyrare, särskilt större biluthyrningsföretag, kommer att ha egna bussar för att transportera dig till disken. Men transporteringen för de flesta företagen är en vanlig buss, som gör stopp vid alla olika kontor.Om du har problem med att hitta ditt uthyrares disk, vare sig det är i terminalen eller på plats, innehåller din voucher två användbara telefonnummer. Först, under namnet och platsen för din biluthyrningsleverantör, hittar du ett telefonnummer till upphämtningsplatsen, det specifika kontoret där du behöver hämta bilen. För det andra, i det övre vänstra hörnet, under vår Auto Europe-logo, har du vårt nummer.
När du bokar bör du alltid kontrollera om den valda tiden för att hämta upp hyrbil är inom de normala öppningstiderna för den valda uthyraren. När ankomsttiden för varje flygning, till exempel, 23:45, ligger nära stängningstid kan det ta ca 15-30 minuter för att komma till disken. Uthyrarna vet om det och är beredda för det, men flygnummret och flygbolaget måste anges när du bokar! Även vid flygförseningar kan uthyrarna anpassa sig till försenad upphämtning av fordonet. Viktigt att veta: en extra avgift för att hämta upp utanför ordinarie öppettider ska betalas på plats till hyresvärden. Vid avsevärda förseningar är det alltid lämpligt att kontakta hyresvärden. Vid eventuell ombokning bör du kontakta Auto Europe. Detta är, beroende på tillgänglighet, till det aktuella priset.Situationen är annorlunda med återlämning utanför öppettiderna. För det här alternativet handlar det om huruvida din uthyrare har en nyckellåda (drop box), eftersom endast då kan du återlämna bilen och bilnyckeln utan personal på plats. Observera i detta fall att du bär risken för fordonet tills uthyraren har dokumenterat återlämningen och kontrollerat fordonets tillstånd. För din säkerhet kan du ta kort på körsträckan och bränslemätaren och bilen från utsidan, helst med datum och tid.
Om upphämtning och återlämning på flygplatsen inte passar dina reseplaner, erbjuder många företag även innerstads- och tågstationer. Dessa kan vara särskilt lämpliga om du anländer med tåg eller vill ha något nära ditt hotell. Var noga med att kontrollera adressen noggrant och se till att platsen är öppen både vid önskad hämtning och återlämning.
Vissa biluthyrningsföretag erbjuder leverans- och upphämtningstjänster, men detta måste alltid bekräftas separat. Om du bokar en leverans eller transfer, kan du ordna att få din bil levererad eller upphämtad, eller båda, till och från en viss plats. Till exempel till ditt hotell, flygplats eller annan önskad plats. Du måste dock ringa oss för att ordna detta separat. Denna tjänst är inte tillgänglig för alla leverantörer, alla bilkategorier och alla platser, och det är därför mycket viktigt att du kontaktar oss i förväg för att arrangera en transfer eller leverans. Extra avgifter som betalas lokalt till leverantören tillkommer också oftast för denna tjänst. Om du bokar en lyxbil hos oss erbjuder vi en mycket bred och flexibel leveransservice för att din hyrbilsupplevelse ska vara så smidig och enkel som möjligt.
Vi hoppas att du får en smidig upphämtning av hyrbil för att starta din semester och att du kommer att kunna hitta din bil utan problem! Om du någonsin är osäker på hämtningsplatsen eller vilken procedur som följs, ring oss bara på +46 10 888 66 52 och få hjälp av en av våra bokningsagenter!