Konstiga uppfinningar i bilen
Extra funktioner, tekniska prylar och fiffig teknik är ofta positiva funktionaliteter som gör bilkörningen inte bara roligare men även säkrare. Ta säkerhetsbältet och krockkudden som exempel. Men det finns även konstiga uppfinningar och idéer för bilar som kanske verkade bra vid tidpunkten, men som i våra ögon idag kanske kan anses något knäppa eller rätt av farliga. Vi listar denna vecka de alla konstiga uppfinningar i bilar som vi kunnat hittat.
Highway Hi-Fi - Bilskivspelare
Skivspelaren som erbjöds i Chryslers mellan 1956 och 1959 kan tyckas som en god idé för att göra bilresan lite mer underhållande. Skivspelaren var byggd så nåltrycket var mycket högt för förebygga att tonarmen inte hoppade omkring och skippade låter på skivan. Något som istället gjorde att skivorna ofta slets ut mycket fort och gick sönder. Och inte hjälpte det särskilt mycket om man råkade köra över ett hål, skivan skippade ändå låtar och utbudet var även mycket limiterat eftersom skivorna var specialtillverkade.
Hundsäcken
Hundsäcken eller “The dog sack” kan hittas i en artikel från 30-talet i tidningen Popular Mechanics och presenterade först som en tvåsidig uppfinning för att hålla bilen ren och fräsch men även för att hålla hunden glad eftersom den fick vara ute i friska luften.
Trötthetsvarnaren
Trötthetsvarnare som marknadsfördes 1948 uppfanns för att göra det nästintill omöjligt att somna vid ratten. Varnaren som bestod av en vakenhetsindikator utvecklades vid Tufts College av psykologi och föraren bar ett pannband som innehöll elektroder som mätte vakenhet. När dåsighet satte in och föraren håller på att somna, skickade elektroderna en signal till indikatorn som satte igång en varningssignal som omedelbart väckte föraren.
Smitningsbrickor
Vi vet alla att smitningsolyckor är ett sort problem och 1939 föreslog en advokat från New Jersey en lösning på problemet. Små ID-brickor med bilens registreringsnummer och namnet på föraren skulle monteras inuti bilens kofångare och skulle därefter automatiskt släppas ut om bilen körde på något (eller någon).
Knoppskyddet
I dagens samhälle är det flesta fordon utrustade med krockkuddar och bälten för att skydda förare och passagerare. Bilar i USA behövde inte enligt lag tillhandahålla bilbälten fram till 1960-talet och upp till dess användes en mängd olika föremål såsom denna krockboll för att skydda barn och unga från att vara med om knopp-relaterade olyckor. Bollen som var gjord av skumgummi skulle enkelt och bekvämt fästat på handskfackets knopp och således skydda passageraren.
Tygbilen
När Automobilen fortfarande var i sin vagga tyckte många att bilen som fordon kunde vara onödigt högljudd och inte bara själva motorn utan även bilen i sig. Bilen knakande och lät och därför föreslog en innovatör 1924 att man skulle byta ut materialet i karosserna till läderliknande tygmaterial. Inte bara var det billigare att tillverka, utan man slapp ju även tvätta och polera bilen!
Minibar i handskfacket
Minibaren som var standard i 1957 Cadillac Eldorado Brougham må ha sett elegant ut men var kanske inte så körvänlig i efterhand. Baren var utrustad med lyxiga shotglass som satt fast med hjälp av en magnetiserad botten för att förhindra att dyra droppar alkohol spilldes ut.
Horsey Horseless
Uppfinningen som uppfanns i slutet av 1800-talet av Uriah Smith i Battle Creek, USA, var en bil med ett trähästhuvud fäst på framsidan för att få fordonet att likna en häst och vagn. Hästhuvudet var tänkt att lugna de riktiga hästarna nerver och göra dem lugna när de mötte ett fordon på vägen.
Upplysta däck
Goodyear experimenterade kort med upplysa däck 1961. De var tillverkade av ett enda stycke av syntetiskt gummi och var starkt upplysta av lampor monterade inuti fälgen. Goodyear avsåg att framställa däcken i en mängd olika färger. Krossbart glas inne iuppblåsbara däck? Vad kan gå fel?
Reliant Robin
Robins, tillverkas i Storbritannien i över 27 år och var mycket populär i norra England. Bilarna klassificerades som motorcyklar eftersom de saknade ett fjärde hjul. Med denna klassificering behövdes endast ett motorcykelkörkort för att köra fordonet och som exrta bonus var registrering och försäkring billigare för arbetarklassen. De var även lätta att hantera i snö eftersom de var så lätta att de sällan fastnade. Istället gled de bara över snövallarnaNackdelen med Reliant Robin, frågar du? På grund av sina tre hjul design, välte bilen mycket lätt när den körde runt hörn. Enligt bilentusiaster, ska passagerarsidan tyngas ner med ett cementblock eller en tung verktygslåda och fungerar som en motvikt för att hjälpa den från att välta. En annan lösning? Bara köra den i en rak linje!Här nedan hittar ni ett klipp som demonstrerar hur otroligt svårkörd bilen faktiskt ärhttps://www.youtube.com/watch?v=QQh56geU0X8&feature=youtu.be