Välj korrekt hemland
Sverige
Språk  
Vi söker efter de bästa hyrbilspriserna i .
Våra priser är väl värda väntan.
Sök hyrbil

  • Inga avboknings- eller ändringsavgifter

    Du har möjlighet att avboka/ändra upp till 48 h innan upphämtning.
  • Inga kreditkortsavgifter

    Transparenta erbjudanden och bästa prisgaranti.
  • Bäst på service sedan 60 år

    Som partner med världens ledande biluthyrningsfirmor.
  • Upphämtningsstation:
    Börja skriva in din önskade destination och välj sedan från de förslag som kommer upp.
  • Upphämtningsstation:
    Din destination kunde inte hittas. Vänligen sök igen.
  • Upphämtningsstation:
    Ange en upphämtningsstation.
  • Återlämningsstation:
    Ange återlämningsstation.
  • Datum:
    Återlämningsdatumet måste vara senare än upphämtningsdatumet.
  • Inresa till Östeuropa:
    Om du ska köra till östeuropeiska länder, vänligen ring oss på 0208 885 27 eller 0208 885 28 (från mobil).
  • Det finns ingen matchande station för denna återlämningsplats. Vänligen välj en annan återlämningsplats eller upphämtningsplats.
  • Förarens ålder:
    Uppge förarens ålder.
Auto Europe samarbetar med: Hertz, Avis, Dollar, Budget, Enterprise, National, Europcar, Buchbinder, Peugeot
FAQ - Vanliga frågor och svar

FAQ - Kategorier

Frågor och svar vid bokning

  • Vilka är Auto Europe?

    Auto Europe förmedlar hyrbilar från flera olika biluthyrningsföretag. Vi förhandlar oss till de lägsta priserna och de bästa erbjudandena hos både lokala uthyrare och hos stora bolag som Hertz, Avis och Europcar. Auto Europe är ett självständigt företag och arbetar inte för en särskild uthyrningsfirma. Namnet på och information om den biluthyraren du hamnar hos när du bokar hyrbil genom oss finns på din voucher.
  • Kostar det något att avboka eller omboka sin hyrbil?

    Ombokning eller avbokning kan göras kostnadsfritt upp till 48 timmar innan upphämtning. Vid avbokning återbetalas alltid inbetalda pengar. Alla ändringar och avbokningar måste göras med Auto Europe och inte med våra samarbetspartners i utlandet. Ingen återbetalning är möjlig vid avbeställning med mindre än 48 timmar kvar till startdatumet för bokningen samt vid avbokning efter den planerade upphämtningen. Auto Europe återbetalar inte hyran då kunden inte kunnat visa upp ett giltigt körkort eller giltigt kreditkort vid upphämtningen. Vid Force Majeure kan Auto Europe komma att debitera endast en avbokningsavgift på ca. 30 EUR. Ej utnyttjade hyresdagar återbetalas inte.
  • Har ni ett gratisnummer?

    Ja, du kan ringa oss gratis på: 0208 885 27 eller 0208 885 28 (från mobil).
  • Hur kan jag betala för min bilhyra?

    Hos Auto Europe kan du betala med American Express, Mastercard och Visa.
  • Är det möjligt för Auto Europe att utfärda en slutfaktura med moms?

    Då Auto Europe agerar som direktagent och endast förmedlar biluthyrningen kan vi inte utfärda en slutfaktura med moms. Om du behöver en slutfaktura med momsen redovisad rekommenderar vi att du kontaktar uthyrningsbolaget som du hämtade ut bilen från.
  • Vad är en credit card deposit/säkerhetspant?

    Som förare måste du kunna visa upp ett kreditkort i ditt namn på plats hos uthyraren. Uthyraren kommer att reservera ett visst belopp på ditt kreditkort under den period du har bilen. Kreditkortet måste ha tillräcklig täckning för att täcka pantbeloppet. Panten är vanligtvis självriskbeloppet + moms + bränsle. Om du inte har ett kreditkort med tillräcklig kreditgräns kan du inte hyra bil hos de uthyrare vi samarbetar med.
  • Vad ska jag göra om uthyrningsfirman belastar mitt kort efter hyresperioden?

    Vänligen uppmärksamma att uthyrningsfirman kan debitera ditt kreditkort utan att de meddelar dig om detta. Vanliga efterkostnader är: kostnad för bränsle om bilen lämnats tillbaka med mindre bränsle än vad som krävs, försenad återlämning, böter för trafikförseelser, administrativa kostnader eller skador man hittat på fordonet. Om du inte vet varför uthyrningsfirman debiterat ditt kreditkort eller om du tycker att du blivit orättvist behandlad kontakta Auto Europes kundtjänst på gratis telefon: 0208 885 27 eller 0208 885 28 (från mobil) eller fyll i vårt kundtjänstformulär online.
  • Vad betyder återbetalning av självrisk?

    Om den lokala uthyraren skulle kräva dig på en självrisk efter en skada av hyrbilen betalar vi tillbaka den självrisk du har betalat lokalt förutsatt att vi får följande dokument: kontoutdrag, polisrapport och skaderapport. Det som återbetalas är självriskbeloppet och inte utgifter för skador som inte täcks av självriskbeloppet. Om skador uppkommit på grund av att föraren varit vårdslös utgår ingen återbetalning. Vänligen klicka här för mer information eller läs våra hyresvillkor.
  • Vem tillhandahåller försäkringen?

    När du bokar bil genom en förmedlare tillhandahålls försäkring av den lokala uthyrningsfirman. Auto Europe ger dig dock information om viktiga regler och villkor på din voucher.
  • När är ert bokningskontor öppet?

    Vårat bokningskontor är öppet 7 dagar i veckan. Ring oss på 0208 885 27 eller 0208 885 28 (från mobil) eller boka online.
  • Min hyrbil är "on request" vad betyder det?

    Vissa speciella tjänster samt sistaminuten-beställningar är på efterfrågan (request) och det betyder att bokningen måste bekräftas manuellt av en av våra medarbetare. Du kommer meddelas ifall det fordon du valt är på efterfrågan.
  • Hur snabbt blir min bokning bekräftad?

    De flesta beställningar bekräftas inom ett par minuter efter erlagd betalning. Om du gör en sistaminuten-beställning (upphämtning inom 48 h) rekommenderar vi dig att kontakta oss på 0208 885 27 eller 0208 885 28 (från mobil).
  • Hur beräknas era priser?

    Våra hyrbilspriser är baserade på en dygnshyra (24 h), dvs. om du beställer och hämtar upp en hyrbil kl. 14:00 måste du återlämna fordonet senast kl. 14:00 nästkommande dag. Om du återlämnar fordonet sent kann du komma att bli debiterad för en extra dag.
  • Varför behöver ni mitt flygnummer?

    Om du hämtar din hyrbil på en flygplats vänligen uppge ditt flygnummer. På detta sätt kan hyrbilsföretaget förbereda sig på din ankomst och se om ditt flyg ankommer sent.
  • Vad betyder "Walk in"?

    Denna term används mest på flygplatser och tågstationer och betyder att du inte ankommer med flyg eller tåg utan på annat sätt.
  • Kan jag göra en beställning i någon annans namn?

    Ja, du kan göra en beställning för en annan person på vår hemsida. Personen som hämtar upp fordonet måste dock kunna uppvisa ett kreditkort utställt i sitt namn.
  • Måste jag ha min voucher för att hämta min bil?

    Ja, det är viktigt att du skriver ut en kopia av din voucher och tar med den. På Auto Europes voucher finns specifik information rörande din bilhyra, pris samt andra viktiga detaljer. Din voucher skickas via email efter genomförd betalning. Om du vill ha en kopia faxad meddela oss vid bokningen. Vid hyresdisken sammanställs ett hyreskontrakt. Vänligen läs noga igenom detta kontrakt så att du vet vilka eventuellla extra kostnader och service du accepterar. Auto Europe kan inte i efterhand återbetala avgifter för tjänster/saker som du accepterat på hyreskontraktet. Din voucher är dock ingen hyreskontrakt.
  • Kan jag använda mina flygmil när jag bokar hyrbil?

    Auto Europe accepterar inte flygmil eller kreditkortspoäng. Fråga dock den lokala uthyraren, vid upphämtningen, om de accepterar detta.
  • Jag har inte mottagit min voucher. Hur kan jag få den?

    Vår voucher kan skickas till dig via email i antingen i PDF eller i html-format. Vi kan också faxa din voucher om du önskar. Här kan du söka upp din voucher, där du kan se en utskriftsvänlig voucher.
  • Vad händer om jag hitter ett billigare pris?

    Vi på Auto Europe garanterar dig marknadens bästa pris. Om du skulle hitta ett billigare pris från ett annat företag med ett fordon i samma kategori eller högre, samma villkor, upphämtnings- och återlämningsplats samt avgifter så kommer vi gladeligen att slå det priset. Vänligen fyll i vårt formulär för prisgaranti om du hittat ett billigare pris med någon av våra konkurrenter.
  • Hur hanterar ni mina personuppgifter?

    Dina personuppgifter hanteras med största diskretion. Vi kommer endast att använda informationen för att kontakta dig angående din förfrågan och/eller bokning hos oss. Auto Europe lämnar inte dina personuppgifter vidare till tredje part.

    Kontroll över din information
    Du kan när som helst, be om att få se den information vi har på dig och be oss om att göra ändringar eller ta bort denna information. Kontakta oss då på data-protection@autoeurope.de eller skicka oss en skriftlig begäran till följande adress:

    Auto Europe Deutschland GmbH
    Landbergerstrasse 155
    80687 München
    Tyskland

  • Använder hemsidan cookies?

    Vår hemsida använder sig i vissa fall av cookies för att förbättra servicen. Men, vi sparar aldrig några personuppgifter eller kreditkortsdetaljer i dessa. De innehåller ett sessions-id-nummer och annan grundläggande information om ditt besök (t.ex. vilket land du väljer när du kommer till hemsidan). Du kan rensa dina cookies i din webbläsare. Detta kommer ta bort Auto Europes cookies från din internetbrowser. Om du inte ännu har skickat in din förfrågan till oss, vänligen gör detta innan du rensar cookies, annars riskerar du att viktg information inte sparas.

FAQ bilhyra

  • Var hitter jag Auto Europe på destinationen?

    Auto Europe är en hyrbilsförmedlare och har därför inga uthyrningsdiskar eller stationer på destinationerna. Namnet på den uthyrare vi har anordnat din bilhyra med kommer att vara väl synligt både vid bokning online och på din voucher.
  • Vad behöver jag ha med mig när jag hämtar hyrbilen?

    Vid upphämtningen måste du visa upp din voucher från Auto Europe tillsammans med ditt körkort, pass och kreditkort.
  • När startar min hyra?

    Hyresperioden är baserad på 24 h dygn och startar med den exakta tid som noteras på hyreskontraktet vid upphämtning.
  • Hur stor är den säkerhetspant som jag måste lämna vid upphämtningen?

    Vid upphämtningen måste du lämna en säkerhetspant som skall täcka alla extra avgifter, bränslepant (beroende på val av bränslepolicy) samt självrisken. Vanligen reserveras en summa på ditt kreditkort som sedan åter släpps igen efter det att du återlämnat din hyrbil i oskadat och tankat skick.
  • Kommer jag få exakt den bilmodell som jag reserverat?

    Både Auto Europe och den lokala uthyraren kan endast bekräfta en viss fordonskategori och aldrig en viss modell eller ett visst bilmärke. Biluthyrarna erbjuder bilar av många olika modeller och märken inom samma bilkategori. Bilen ska ha samma standard och funkioner som exempelmodellen du valde vid bokning.
  • Vilka bestämmelser finns angående bränsle/första tank?

    Generellt sett använder sig biluthyrarna av 4 olika bränslepolicies: Full till full: vilket betyder att du hämtar upp din hyrbil fulltankad och du återlämnar hyrbilen fulltankad. Då bränsle saknas kommer du bli debiterad för detta. Full till tom A: betyder att du kan välja att förbetala den första bränsletanken vid upphämtning (priset bestäms av uthyraren) och återlämna utan att tanka upp igen (outnyttjat bränsle återbetalas inte). Full till tom B: betyder att du förbetalar den första bränsletanken vid upphämtning (priset bestäms av uthyraren) och återlämnar utan att tanka upp igen (outnyttjat bränsle återbetalas inte). Halv till halv: betyder att du återlämnar hyrbilen med samma mängd bränsle som vid upphämtningen. Outnyttjat bränsle återbetalas ej. Läs på ditt hyreskontrakt vilken policy som gäller för din hyra.
  • Vilken extrautrustning finns tillgänglig?

    Om du behöver babyskydd, bilbarnstol, takräcke/skidräcke eller GPS bör du efterfråga detta vid bokningen. All extrautrustning måste efterfrågas och bekräftas av den lokala uthyraren. Betalning av extrautrustning sker vid upphämtningen.
  • Hur är min hyrbil försäkrad?

    Alla fordon har en tredjepartsförsäkring med ett försäkringstak enligt lokala föreskrifter. Alla fordon har även vagnskadeförsäkring och stöldskydd normalt sett med en självrisk, i händelse av skada eller stöld av det hyrda fordonet.
  • Behöver jag teckna extra försäkring?

    Vi upphämtningen kommer den lokala uthyraren ibland att erbjuda dig självriskreducering eller självriskeliminering (för att sänka eller ta bort självriskbeloppet), personförsäkring eller övriga försäkringar. Det är upp till dig att avgöra om du vill teckna extra försäkringar lokalt.
  • Kan jag få min hyrbil levererad och upphämtad?

    Mot en extra avgift kan du, vid bokningstillfället, begära att få din hyrbil levererad eller upphämtad. Hyrbilar kan endast levereras till och upphämtas från hotell och ej privat adress.
  • Behöver jag ett internationellt körkort?

    Om du inte har ett körkort utfärdat med latinska bokstäver och/eller om du reser utanför Europa är ett internationellt körkort (utöver det nationella) att rekommendera. På vissa destinationer och med vissa av våra hyrbilspartners är ett internationellt körkort obligatoriskt. Vänligen kontrollera våra hyresvillkor vid bokningstillfället.
  • Kan vänner och familjemedlemmar också köra min hyrbil?

    Alla extra förare måste registreras på hyreskontraktet vid upphämtningen. De måste fysiskt vara närvarande vid upphämtningen och visa upp sina körkort och pass. De flesta uthyrare debiterar en daglig avgift för extra förare. Vänligen läs våra hyresvillkor för uppgifter om vilken avgift som tillkommer eller om detta är inkluderat.
  • Finns det en minimumålder för att hyra bil?

    Ja, biluthyrare tillämpar en minimumålder för bilhyra. Detta gäller både huvudförare och eventuella extra förare. Ålderskraven kan skifta beroende på land, uthyrare och fordonskategori. I de flesta fall tillkommer en extra avgift för unga förare (inom ett visst åldersspann).
  • Kan jag köra hyrbilen utomlands/korsa landsgränser?

    Om du önskar ta din hyrbil utanför landet vänligen efterfråga detta vid bokningen. Vissa uthyrare tillåter inte att man kör fordonet utanför landet, vissa debiterar en extra avgift och andra tillåter det utan extra kostnader. Om det är tillåtet eller inte är avhängigt av vilket land/område du vill köra in i och vilken fordonskategori du valt.
  • Kan jag återlämna min hyrbil utanför ordinarie öppettider?

    Vid bokning kan du be vår personal att kontrollera om stationen har en sk. drop box där du kan återlämna bilnycklarna när kontoret är stängt. Om du önskar denna tjänst meddela personalen vid upphämtningen om detta så de kan förklara hur det fungerar. Vänligen uppmärksamma att du då är ansvarig för hyrbilen ända fram tills dess att kontoret åter öppnar och personalen kontrollerat din hyrbil.
  • Jag vill framföra en klagan. Måste detta göras inom en viss tidsram efter hyrans slut?

    Ja, om du upplever problem under din hyra och vill framföra detta till vår kundtjänst skall du göra detta senast 90 dagar efter avslutad hyra. För att kontakta vår kundtjänst kan du fylla i följande formulär eller emaila oss på secs@autoeurope.de.

FAQ special- och sportbilar

  • Tillkommer avgifter vid ändring eller avbokning av min hyrbilsbokning?

    Vid ändring eller avbokning av specialbilsbokningar tillkommer inga avgifter (om ändringen eller avbokningen görs senast 3 dagar innan bokad upphämtning). Alla ändringar och avbokningar måste göras genom Auto Europe och inte genom våra samarbetspartners.
  • Har ni ett gratis telefonnummer?

    Ja, du kan nå oss gratis på 0208 885 27 eller 0208 885 28 (från mobil).
  • Hur betalar jag för min hyrbilsbokning?

    På grund av specialbilarnas extra höga värde krävs 2 kreditkort. Auto Europe accepterar Mastercard och Visa.
  • Hur hämtar jag mitt fordon?

    Ankommande till flygplatser eller andra offentliga platser kommer bli uppmötta av en person med en handhållen skylt. Fordonen kan också levereras och upphämtas vid hotell och andra platser.
  • Hur bekräftas min beställning?

    En voucher med alla detaljer kommer skickas till dig. Om du bokar via telefonen kommer vouchern att emailas eller faxas till dig så snart vi tagit emot din betalning. Om du bokar online kommer vouchern att skickas via email direkt efter genomförd betalning. I andra fall kommer en voucher skickas via email nästa arbetsdag.
  • Hur nära inpå kan jag göra en bokning?

    Vid hyra av specialfordon ser vi helst att du bokar minst 24 h innan upphämtning.

FAQ transferservice

  • Har ni ett gratisnummer?

    På din voucher som du får vid bokning finner du alla telefonnummer för kontakt. Du kan nå oss på ett gratisnummer från det land du befinner dig i.
  • Hur betalar jag för transferservice?

    Hos Auto Europe kan du betala med American Express, Mastercard och Visa.
  • Hur bekräftas min bokning?

    En voucher med alla detaljer kommer skickas till dig. Om du bokar via telefonen kommer vouchern att emailas eller faxas till dig så snart vi emottagit din betalning. Om du bokar online kommer vouchern att skickas via email direkt efter genomförd betalning. I andra fall kommer en voucher skickas via email nästa arbetsdag.
  • Hur nära inpå kan jag boka transferservice?

    Auto Europe garanterar bekräftelse inom 24 h från bokningstillfället. Trots detta kan vi faktiskt bekräfta de flesta transfer-bokningar inom 3 h från bokningstillfället. Servicen måste förbetalas i sin helhet och kreditkortsinformationen kommer sparas för betalning av extra avgifter såsom mobiltelefon-service etc.
  • Hur hitter jag min transfer-chaufför?

    Ankommande till flygplatser och andra knytpunkter för transport kommer mötas med en handhållen skylt.
  • Tillkommer avgift vid avbokning?

    Bokningarna återbetalas helt fram tills dess att fordon och chaufför lämnat garaget. Om du inte dyker upp och inte avbokat debiteras hela beloppet för transfer-servicen.
  • Tillkommer avgift vid ändring av bokning?

    Nej, ingen avgift tillkommer vid ändring av transfer-bokning.

FAQ chaufför-service

  • Erbjuder ni Meet & Greet service?

    Ja. Du kommer bli uppmött på flygplatser eller andra offentliga platser med en handhållen skylt. Vi kan också möta dig vid ditt hotell eller på andra platser.
  • Har ni ett gratisnummer?

    På din voucher som du får vid bokning finner du alla telefonnummer för kontakt. Du kan nå oss på ett gratisnummer från det land du befinner dig i.
  • Erbjuder ni skräddarsydda tjänster?

    Ja, men då krävs större framförhållning för att planera och anpassa resplanen samt andra specialönskemål.
  • Hur betalar jag för chaufför-service?

    Hos Auto Europe kan du betala med American Express, Mastercard och Visa.
  • Hur bekräftas min bokning?

    En voucher med alla detaljer kommer skickas till dig. Om du bokar via telefonen kommer vouchern att emailas eller faxas till dig så snart vi mottagit din betalning. Om du bokar online kommer vouchern att skickas via email direkt efter genomförd betalning. I andra fall kommer en voucher skickas via email nästa arbetsdag.
  • Hur nära inpå kan jag boka chaufför-service?

    Auto Europe garanterar bekräftelse inom 24 h från bokningstillfället. Trots detta kan vi faktiskt bekräfta de flesta transfer-bokningar inom 3 h från bokningstillfället. Servicen måste förbetalas i sin helhet och kreditkortsinformationen kommer sparas för betalning av extra avgifter såsom mobiltelefon-service etc.
  • Tillkommer avgift vid avbokning?

    Bokningarna återbetalas helt fram tills 24 h innan lokal upphämtningstid. Om du inte dyker upp och inte avbokat debiteras hela beloppet för chaufför-servicen.
  • Tillkommer avgift vid ändring av bokning?

    Nej, ingen avgift tillkommer vid ändring av chaufför-service.

FAQ husbil

  • FÖRE BOKNING: BRA ATT VETA

  • Varför ska jag hyra husbil till min nästa semester?

    Husbilen är det ultimata semesterfordonet. Du tar med dig ditt egna hotellrum under hela resan och kan därmed uppleva total frihet, äventyr och glädje tillsammans med hög komfort och flexibilitet! Vi garanterar skräddarsydda bokningar och hög standard på vår service oavsett vilken budget du har och vilken husbil du väljer. Vi kan erbjuda husbilsuthyrning i mer än tjugo länder världen över, inklusive Europa, Nordamerika och Australien. Vi erbjuder även fyrhjulsdrivna terrängbilar med sovutrymme i Afrikas södra delar, perfekt för dig som vill åka på safari och bli ett med naturen.
  • Ni har oftast oslagbara priser: Vad är haken?

    Vi är specialister på att hyra ut husbilar åt kunder världen över och kan därför räkna upp flera långvariga samarbeten med stora, pålitliga uthyrningsföretag över hela världen som gör att vi kan säkra upp de bästa erbjudandena. Vi får alltid förmånliga priser av våra partners och vi är alltid billigare än deras egna erbjudanden!
  • Hur bokar jag det bästa alternativet för mig?

    Med husbilar gäller verkligen regeln att ju tidigare du bokar, desto bättre! På grund av den ökande volymen av förfrågningar på husbilar de senaste åren rekommenderar vi dig att planera din semester i god tid så att du får din önskade husbil samt att ta del av våra boka-tidigt-rabatter, som är bokningsbara redan ett par månader innan upphämtningen. Vi tar givetvis också emot förfrågningar i sista minuten och gör alltid vårt bästa för att få fram en husbil till dig, men då måste man också vara beredd på att tillgången på lediga husbilar är begränsad och att priserna generellt kommer att vara högre än om man är ute i god tid. Glöm inte att högsäsong skiljer sig åt mellan destinationerna. Till exempel är det högsäsong i Australien när det är vinter i Europa!


    Om du klickar här kan du ta del av vårt nyhetsbrev där du kan ta del av alla våra rabatter eller så kan du söka upp oss på Facebook.

  • Vad behöver jag tänka på innan jag bokar?

    Innan du genomför din bokning bör du tänka på följande saker: - Huvudchauffören måste ha med sig ett giltigt kreditkort utfärdat i sitt eget namn för att kunna hämta ut fordonet. Uthyraren kommer reservera en säkerhetspant på kreditkortet under hela hyresperioden, utan kreditkort kan du inte hämta ut fordonet. Se även till att beloppet för kreditgränsen är tillräckligt hög för att säkerhetspanten ska kunna reserveras på kreditkortet. - Huvudchauffören måste kunna visa upp ett giltigt (ej temporärt) körkort vid upphämtningen. Se nedan för mer information - Se alltid till att läsa igenom Hyresvillkoren noga innan du genomför bokningen, då villkoren skiljer sig åt beroende på det bolag du vill hyra med.
  • HUR DU BOKAR

  • Hur bokar jag en husbil?

    Du kan boka husbil på vår hemsida www.autoeurope.se/go/hyra-husbil/ genom att välja destination och datum i vår bokningsmotor. Därefter får du flera förslag på olika, tillgängliga husbilar som du kan jämföra mellan. När du hittat det fordon som passar dig bäst klickar du helt enkelt på boka. Betalning kommer inte att krävas på en gång: Så snart vi har fått in din bokningsförfrågan kommer vi att kontakta vår uthyrare manuellt för att få en bekräftelse på att husbilen är tillgänglig och reservera den åt dig. När detta är gjort kontaktar vi dig för att fortsätta med att bekräfta reservationen. Du kan också kontakta oss på följande e-postadress för frågor: muccampers@autoeurope.de
  • Hur betalar jag för min bokning?

    Vi accepterar alla större kreditkort: Visa, Mastercard och American Express som betalmedel för din bokning. Det är inte möjligt att betala kontant, med check eller presentkort. Inbetalningen kan du göra på vår hemsida (vi skickar en direktlänk till dig) eller över telefonen. Om inbetalningen sker på vår hemsida måste namnet på kreditkortet matcha namnet angivet som huvudchaufför i din bokning, annars kommer vårt system att blockera din inbetalning av säkerhetsskäl. Även vid upphämtning av husbilen måste personen angiven på vouchern som huvudchaufför ha med sig ett kreditkort utfärdat i sitt eget namn och vars namn även matchar namnet på vouchern och på körkortet.
  • Behöver jag betala för hela hyresbeloppet på en gång?

    Om upphämtningen av husbilen ska ske inom 60 dagar från bokningstillfället krävs det att du betalar in hela beloppet på en gång. Annars betalas 20% av det totala hyresbeloppet in omedelbart, och det återstående beloppet kommer att debiteras automatiskt 60 dagar innan upphämtningsdatumet.
  • Finns det en minsta hyresperiod?

    Ja, beroende på säsong. Den minsta hyresperioden brukar vanligtvis variera mellan 7 till 14 dagar. Kortare perioder är alltid på förfrågan. Förfrågningar på mindre än 4 dagar kommer inte att behandlas.
  • Kan man ändra en reservation?

    Ja, men vi kommer endast att behandla förfrågningar som inkommer senast 7 dagar innan upphämtningstiden. Alla ändringar måste godkännas av vår leverantör och slutpriset kan komma att ändras, om priset för husbilen har ändrats från tidpunkten när du gjorde bokningen.
  • Kan jag avboka min reservation?

    Ja, enligt våra samarbetspartners avbokningsvillkor. Du kommer att bli informerad om avbokningsavgiften och sista tidpunkten för en eventuell avbokning innan du betalar för din bokning. Avbokningsavgifterna är också angivna på vår voucher.
  • FÖRARE OCH PASSAGERARE

  • Behöver jag ett speciellt körkort för att få köra en husbil?

    För det mesta, nej. Alla förare måste dock ha med sig ett giltigt körkort och ett pass eller ID vid upphämtningstillfället. Endast för husbilar i premiumklassen (med en vikt på ca. 3,5 ton) måste de som vill köra husbilen inneha ett C- eller C1-körkort (tung lastbil och personbil med en totalvikt över 3,5 ton). Om körkortet inte är på engelska kan ett internationellt körkort eller en certifierad översättning av ditt körkort behövas. Tillfälliga körkort accepteras inte.
  • Hur gammal måste man vara för att få hyra husbil?

    I Europa är den generella minimiåldern 25 år, men det beror på uthyrningsbolaget. Uthyrningsföretag i vissa länder kan tillåta chaufförer som är minst 21 år gamla vid upphämtningstillfället. Vi kontrollerar detta åt dig innan du fortsätter med din bokning. Vänligen notera att en extra avgift kan tillkomma för chaufförer 21-25 år gamla.
  • Räknas barn som vanliga passagerare?

    Ja, de räknas som vanliga passagerare av säkerhetsskäl, även om du tar med dig eller bokar barnsäten. Barnsäten och barnstolar måste begäras och betalas i förväg. Den som hyr husbilen åtar sig ansvaret för bokade barnsäten om detta är obligatoriskt i landet som ska besökas.
  • Vad gäller för extrachaufförer?

    Extrachaufförer kommer att registreras utan extra kostnad hos uthyraren vid upphämtningstillfället. De flesta uthyrare tillåter två extra chaufförer utan extra kostnad. Extrachaufförerna måste ha med sig giltigt körkort och pass eller ID med sig vid upphämtning med matchande namn.
  • UPPHÄMTNING OCH ÅTERLÄMNING

  • Måste jag ha med mig ett kreditkort vid upphämtning?

    Ja. En säkerhetspant kommer att begäras, som beroende på uthyrarens villkor motsvarar självriskbeloppet för husbilen. Detta belopp kommer att reserveras eller debiteras på huvudchaufförens kreditkort under hela hyresperioden.
  • När kan jag hämta ut husbilen?

    Uthyrningsstationerna har fasta öppettider och anges i din reservation. På destinationer som Australien eller Nya Zeeland är upphämtning endast möjlig på eftermiddagen och återlämning endast på morgonen. Var uppmärksam på att vissa stationer kan vara stängda för lunch och under röda dagar.
  • Hur lång tid tar det att hämta ut husbilen väl på plats?

    Förbered dig på att det kommer ta ungefär en timme att checka ut husbilen. Uthyraren kommer också att ge dig en snabb genomgång av husbilens användningsregler. Vänligen notera att i USA och i Kanada är det ej tillåtet att hämta ut husbilen samma dag som du anländer. Du måste därför boka hotellrum första natten så att du kan sova bort din jetlag. Detta gäller dock ej för Australien och Nya Zeeland.
  • Vad gäller om jag inte kan hämta upp eller lämna tillbaka husbilen under ordinarie öppettider?

    Ibland kan våra samarbetspartners göra undantag och tillåta upphämtning utanför ordinarie öppettider, om du är villig att betala för en out of hours-avgift på en eller två hyresdagar, beroende på ditt behov. Mer information får du under bokningsprocessen eller om du kontaktar oss.
  • Kan jag lämna tillbaka husbilen innan återlämningsdatumet?

    Ja, så länge detta görs inom stationens ordinarie öppettider. Oanvända hyresdagar är dock ej återbetalningsbara. Ingen ersättning är möjlig vid tidigare avlämningar eller senare upphämtningar. Vid försenad återlämning kan extra avgifter tillkomma.
  • Är uthyrningskontoren belägna vid flygplats eller tågstation?

    Våra samarbetspartners är oftast belägna strax utanför flygplatser eller stadscentrum. På vår hemsida är avståndet till uthyrningskontoret oftast angivet i offerten. Vi kommer dock se till att du får tillgång till den fullständiga adressen under bokningsprocessen.
  • Erbjuder ni transport till uthyrningskontoren?

    Ja, transport finns tillgängligt på förfrågan, och kan vara inkluderat i priset eller läggas till som extraservice mot betalning, beroende på uthyrare. På grund av deras storlek kan husbilar inte levereras till flygplatser eller stadskärnor och därför blir man transporterad till parkeringsplatsen där husbilarna står. För att vi ska kunna organisera transport och bekräfta bokningen behöver du ange ditt flightnummer i din bokning. Om transport till stationen inte är möjlig måste du leta upp alternativa färdmedel till stationen som till exempel taxi, tåg, buss etc.
  • Är envägshyror tillåtna?

    Envägshyror är alltid på förfrågan, och vi kollar mer än gärna upp med vår uthyrare om det är möjligt och om de tar ut en extra avgift för detta. Eventuella envägsavgifter betalas alltid på plats när fordonet hämtas ut eller i förväg.
  • Är det tillåtet att lämna min bil på uthyrningsföretagets parkeringsplats under pågående hyra?

    Vi kan inte garantera detta, och vi måste alltid kontrollera med uthyrningsstationen om detta är möjligt och om de tar en extra avgift för detta. Om du beslutar dig för att parkera på deras parkeringsplats avsäger sig uthyrningsföretaget allt ansvar om något skulle hända med bilen.
  • EXTRA SERVICE OCH UTRUSTNING

  • Vad är det för växellåda i husbilen?

    Om husbilen växlas manuellt eller är automatväxlad framgår alltid i fordonsbeskrivningen. I Europa är växellådan nästan alltid manuell medan i USA och Kanada är alla husbilar automatväxlade.
  • Vilken utrustning finns i husbilen?

    Med undantag från ett fåtal modeller är de flesta fordon utrustade med toalett, dusch, kök, kylskåp, element, kablar, kontakter, uppfyllningsbara vattentankar och uppladdningsbara batterier.
  • Hur kan jag förfråga extra utrustning?

    Ytterligare utrustning och tjänster kan läggas till på vår hemsida under bokningsprocessen. Kökstillbehör, handdukar, lakan, GPS, campingbord och stolar, barnstolar, extra kilometer, vinterdäck, självriskreducering, transport, envägsavgifter med mera kan ingå i priset eller vara tillgängliga mot en extra avgift. Du kan alltid kontakta oss på vårt gratisnummer 0208 885 27 eller 0208 885 28 (från mobil) eller skicka e-post till muccampers@autoeurope.de - Vi är mer än villiga att hjälpa dig hitta precis den husbil du söker för en riktig drömsemster!
  • Är det möjligt att minska självriskbeloppet?

    Ibland är det möjligt att lägga till speciella paket eller andra tillval som reducerar självrisken av husbilens försäkringar för vagnskadeskydd och ansvarsskydd. Du kan betala för dessa i förväg eller när du hämtar ut husbilen.
  • Är det tillåtet med husdjur i husbilen?

    Detta beror alltid på om uthyraren tillåter det eller inte samt på djurets storlek. Husbilen måste återlämnas invändigt städad. Städavgifter kan annars komma att krävas från uthyrningsföretaget i efterhand. Husdjurets säkerhet är helt på ert eget ansvar.
  • Kan jag använda husbilen på vintern?

    Ja. Beroende på uthyrare och destination kan vinterdäck vara inkluderat i priset, eller bokningsbart i förhand mot en extra avgift. Du hittar all information du behöver i offerterna.
  • Är husbilen utrustad med cykelställ?

    Detta beror på husbilsmodell. Ett cykelställ kan vara inkluderat i priset eller tillgängligt vid förfrågan. Meddela oss om du behöver cykelställ så tar vi reda på detta åt och lägger in en förfrågan.
  • HA EN SÄKER RESA

  • Ingår Road Side Assistance?

    Ja, alla uthyrningsföretag erbjuder Road Side Assistance. Du kommer att bli informerad om eventuella restriktioner och vad deras Road Side Assistance omfattar när du hämtar ut husbilen. Vänligen kom ihåg att husbilar endast får köras på säkra vägar.
  • Får jag resa in i andra länder?

    Det beror på uthyraren och destination. Till exempel är resor till Östeuropa, Kanada, Södra Kalifornien och Mexiko oftast inte tillåtna eller begränsade med restriktioner. Vänligen meddela oss innan du fortsätter med din bokning om du vill resa in i ett annat land än det som du hämtar ut din husbil i, så kontrollerar vi det åt dig. Om du korsar en landgräns utan tillåtelse är inga försäkringar giltiga.
  • Måste jag betala för vägtullar?

    Ja, du ansvarar och betalar själv för alla avgifter som vägtullar, parkeringsavgifter och eventuella böter i anslutning till din hyra. Vi rekommenderar att ni planerar er rutt noga innan ni påbörjar er resa.
  • Vart kan jag övernatta med min husbil?

    För en säker resa föreslår vi att ni väljer att övernatta på campingområden eller dedikerade uppställningsplatser för husbilar utrustade med till exempel avloppstömning, vattenpåfyllning och elstolpar. Om ni vill spara pengar bör ni göra en lista med gratisparkeringar längs med er rutt i förväg, till exempel vid köpcentrum, skolor och kyrkor. Ta även hänsyn till att lagar och regler för gatuparkering kan skilja sig åt markant beroende på i vilket land - men även i vilken region av landet - som ni befinner er i.
  • Städning

    När du hämtar ut din husbil kommer den att vara ren och fin, både utvändigt och invändigt och den ska lämnas tillbaka i samma skick, annars kan en extra städningsavgift tillkomma. Extern städning, det vill säga en tvätt på utsidan är vanligtvis inkluderat i priset.


    VIKTIGT: Vänligen notera att svaren ovan endast ger dig generell information och att de kan uppdateras utan föregående meddelande. Vänligen läs igenom våra regler, villkor, lokala avgifter och generella affärsvillkor noga för mer information eller kontakta oss på: muccampers@autoeurope.de

Välj korrekt hemland
close